Vrijwilligerswerk

Leuk dat je er bent!

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: zonder de inzet van onze vrijwilligers zouden we lang niet alles kunnen doen wat we willen doen én zouden onze dieren een stuk slechter af zijn! Het leuke is dat er bij ons van alles te doen is, van het schoon boenen van de hondenhokken tot het knutselen van speeltjes voor de konijnen of het met de hand voeren van een kat.

Waarom vrijwilligerswerk?

Er zijn tal van redenen waarom iemand vrijwilligerswerk doet: van het vergaren van nieuwe competenties, het opdoen van sociale contacten tot het verhogen van je ‘karmapunten’J. Als je het aan onze vrijwilligers vraagt, is de meest genoemde reden om hier te werken iets te willen betekenen voor onze dieren. Dieren kunnen zichzelf niet verdedigen, ze kunnen niet opkomen voor hun rechten, dus dat moeten wij doen. Onze ambitie hier bij DOA is om de aan ons toevertrouwde dieren de best mogelijke zorg te geven. En we willen natuurlijk dat ze zo snel mogelijk een fijn baasje krijgen. Fijne bijkomstigheid is dat het dankbaar werk is. Je ziet en hoort letterlijk hoe blij onze dieren zijn als je er geweest bent. Jouw aanwezigheid maakt echt het verschil!

 

 

Zo ziet je dag er ongeveer uit wanneer je aan de slag gaat bij DOA op de honden/katten/konijnen afdeling:

Bekijk de video!

Video: Henry Draaijer / Muziek: Andrew Applepie - I'm so

Bekijk de video!

Video DoggyDayCare

Bekijk de video!

Video: Henry Draaijer / Muziek: About That Oldie - Vibe Tracks

Bekijk de video!

Video: Henry Draaijer / Muziek: Ikson - Verge

 Wat kun je van ons verwachten?

Allereerst zijn we natuurlijk ontzettend blij, want zonder mensen zoals jij redden we het niet. Waar kom je terecht? We zijn een professionele organisatie met een groot hart voor dieren. Je kunt rekenen op heel veel leuk, bijzonder, belangrijk en soms ook grappig werk, op goede begeleiding en natuurlijk op eeuwige dankbaarheid van onze viervoeters.

Helaas kennen we geen onkosten- en/of reisvergoeding. We worden immers geacht 'onze eigen broek op te houden', en moeten daarom goed nadenken over elke cent die we uitgeven. We bieden wel met regelmaat interessante workshops en lezingen aan om je kennis te vergroten. Sommige van die bijeenkomsten zal je verplicht moeten bijwonen om de dieren om je heen te begrijpen en je werk goed te kunnen doen.

 

  • Gratis leuke (en leerzame!) workshops

We willen graag dat iedereen die bij ons werkt binnen een half jaar de verplichte basis workshop hond/kat/konijn volgt.  Voor alle workshops en lezingen kun je je aanmelden via het online roostersysteem.

  • Inloopspreekuur 

Ma-vr 11:30-12:30 op het kantoor van Thomas en Faye.

  • Mogelijkheid tot doorgroeien 

Als je graag meer wilt en kunt, zijn er altijd mogelijkheden om ‘door te groeien’. Denk daarbij an andere afdelingen, het inwerken van nieuwe vrijwilligers of het coördineren van werkzaamheden.

  • Persoonlijk begeleiding

Wil je graag iets kwijt? Voor vragen, twijfels, problemen en doorgroeiwensen kun je terecht bij coördinatoren Thomas en Faye.

  • Professioneel online roostersysteem
  • Vrijwilligers t-shirt
  • Vrijwilligersmiddagen, -borrel, zomer bbq
  • Whatsapp-groep
  • Evaluatiemomenten
  • Werken bij DOA is leuk! Je maakt het verschil!

IederZijnWerk

Heb je wat meer ondersteuning nodig of ben je bijvoorbeeld aan het herstellen van een burn out? Dan kun je ook de hulp inroepen van IederZijnWerk. Kijk voor meer informatie op hun website; daar kun je je ook opgeven voor vrijwilligerswerk bij DOA. 

Klik hier voor meer informatie

 

 

Wat verwachten wij van jou?

Om te beginnen geldt voor al onze vrijwilligers dat ze 18 jaar of ouder moeten zijn. Dat heeft alles met veiligheid te maken. 

Voor diezelfde veiligheid is het belangrijk dat je óf de Nederlandse óf de Engelse taal beheerst. Al onze instructies zijn namelijk in het Nederlands en/of Engels geschreven.

Zoals eerder gezegd kan het zijn dat we je vragen om bepaalde workshops te volgen om goed te snappen wat onze dieren nodig hebben.

Omdat we echt investeren in onze vrijwilligers, verwachten we ook dat ze ons enige tijd trouw blijven. Als je wilt starten is het belangrijk dat je minimaal 12 weken beschikbaar bent en minimaal 1 dienst (4 uur) per week aanwezig bent.

ENGLISH:

To begin with, all of our volunteers must be 18 or older. That has everything to do with safety.
For the same safety reasons it is important that you master either Dutch or English language. All our instructions are written in Dutch and / or English.
As mentioned before, we may ask you to follow certain workshops to understand the needs of our animals.
Because we really invest in our volunteers, we also expect them to remain loyal to us for some time.  If you want to start it is important that you are available for at least 12 weeks and that you are present for at least 1 shift (4 hours) per week.

 

Wat voor vrijwilligerswerk kan ik doen?

De mogelijkheden zijn heel divers. Je kunt kiezen uit meer of minder fysieke werkzaamheden; allemaal even belangrijk en nuttig. Kijk hieronder voor een beschrijving van de verschillende vacatures. 

 

Vacatures

Bestuurslid Dierenwelzijnsraad

Heb jij bestuurlijke ervaring en voel je je betrokken bij dierenwelzijn? Lijkt het jou leuk om samen met een team de raad verder op te bouwen en te ontwikkelen? Dan zoeken wij jou!

De vacature

De Dierenwelzijnsraad (DWR) is een in 2016 door de Raad van Toezicht ingesteld statutair orgaan dat tot taak heeft het dierenwelzijn binnen onze organisatie te bewaken en de directie gevraagd en ongevraagd op dit thema te adviseren. De raad is nog in de opbouwfase en heeft op dit moment vier formele leden. Vergaderingen vinden vooralsnog maandelijks plaats.

De DWR zoekt nog één nieuw bestuurslid om samen de raad verder te ontwikkelen. Geschikte kandidaten zijn betrokken bij dierenwelzijn en hebben er ook ervaring mee. Kennis en/of ervaring op het gebied van beleidsontwikkeling is zeer gewenst, ervaring met vrijwilligerswerk binnen een goede-doelenorganisatie is een pré.

Ook als je medewerker of vrijwilliger bij DOA bent, kun je op deze vacature reageren, op voorwaarde dat zij volwaardig lid worden van de raad en de daarbij horende taken op zich nemen. Directie- en stafleden en leden van de Raad van Toezicht zijn uitgesloten van sollicitatie.

Reageren

Belangstellenden kunnen hun motivatiebrief en CV sturen naar Margot van Neijenhoff (secretaris): margot.van.neijenhoff@gmail.com.

Voor vragen kun je contact opnemen met waarnemend voorzitter Annet de Waart 06-514 695 58.

Schoonmaker hondenkennels

Ben jij niet bang om je handen flink uit de mouwen te steken? Hou je van boenen? En krijg jij een glimlach op je gezicht als je harde werk beloond wordt door kwispelende honden? Dan is dit absoluut iets voor jou!

Aan de slag

Onze honden wonen in een kennel. En die wordt meestal in de loop van een dag ontzettend vies. Het is dan ook echt nodig om elke dag goed schoon te maken. Dat vereist best wat doorzettingsvermogen en spierkracht. Maar het is ook een kick als je klaar bent, alles superschoon is en de honden kwispelend weer hun verblijf betreden. Als je het leuk vindt, kun je het schoonmaken aanvullen met TLC oftewel Tender-Loving-Care. Ga lekker knuffelen met een hond, ballen gooien of maak een flinke wandeling om je dag goed af te sluiten.

Wat doe je op een dag?

  • Je schrobt de kennels helemaal schoon, binnen en buiten
  • Je verschoont de kussens en dekens
  • Je legt een lekker botje of speeltje klaar
  • Je knuffelt, speelt, traint of wandelt met een hond (extra)
  • Het schoonmaakwerk vindt 's ochtends plaats, zeven dagen per week.

Lijkt het je wel wat?

Wil je je ook één (of meerdere) ochtend(en) in de week inzetten voor onze honden?

Vul dan dit formulier in en we nemen contact met je op!

 

Schoonmaker katten- en konijnenkennels

Ben jij niet bang om je handen flink uit de mouwen te steken? Hou je van efficiënt boenen? En krijg jij een glimlach op je gezicht als je harde werk beloond wordt door tevreden katten en konijnen in een schoon verblijf? Dan is dit absoluut iets voor jou! 

Aan de slag

Onze katten hebben ieder een eigen hok en lopen daarnaast los in de kennel. Onze konijnen hebben ook een eigen hok en hebben tevens een ren tot hun beschikking. Hun verblijven worden in de loop van de dag ontzettend vies, vooral de konijnen kunnen er wat van! Het is dan ook echt nodig om elke dag goed schoon te maken. Dat vereist best wat doorzettingsvermogen en het is niet geschikt voor mensen met een zwakke rug. Maar het is ook een kick als je klaar bent, alles superschoon is. Tijdens het schoonmaken is het zeker ook de bedoeling om de dieren van een fijne portie aandacht te voorzien. Dat vinden de dieren bijna nog fijner dan een schoon hok! 

Lijkt het je wel wat?

Wil je je ook één (of meerdere) ochtend(en) in de week inzetten voor onze katten en konijnen?

Vul dan dit formulier in en we nemen contact met je op!

Doggy Day Care

TAAKOMSCHRIJVING

Bij DOA hebben wij een Doggy Day Care. Hier worden de honden gebracht, wanneer de baasjes uit werken gaan of een dagje zonder de hond op stap willen/moeten. Jij zorgt er dan voor dat de honden zich thuis voelen en ze een leuke tijd hebben bij ons. Wij zoeken iemand voor de avondshift of ochtendshift. Dit houdt in dat je tussen 07:00 en 10:00 of tussen 16.00 uur en 19.15 uur beschikbaar bent om de viervoetige vriendjes aan te nemen of weer aan hun baasjes mee te geven met, indien gewenst, een leuke update over hoe de hond het heeft gehad die dag. Tussendoor maak je de kennels schoon, zodat de hondjes de volgende dag weer in een schoon kennel kunnen uitrusten van het spelen in de speelweide.

WAT VOOR KENNIS OF VAARDIGHEDEN ZIJN NODIG?

Je bent klantvriendelijk, houdt van aanpakken en je wil graag je raskennis verbreden.

WERKTIJDEN

Van maandag tot en met vrijdag. Van 07:00 tot 10:00 of van 16:00 uur tot 19:15 uur. Dag(en) in overleg. Minimaal 1x per week

Lijkt het je wel wat?

Vul dan dit formulier in en we nemen contact met je op!

Diverse administratie

Wat ga je doen?

Administratief werk! En dat is nogal breed, de functies lopen uiteen dus vraag ernaar op de informatiebijeenkomst.

Het varieert van de vrijwilligers aanmeldformulieren bellen en verwerken op DOA's uitzendbureau tot het kwalificeren van leads in ons CRM systeem. Gegevens checken, dubbel checken en doorzetten, een nauwkeurige klus! Maar ook dieradministratie bij de katten- en konijnenafdeling. 

 

Wat zoeken wij? 

  • Vrolijk en positief mens.
  • Natuurlijk gek op dieren 🙂
  • Ervaring met administratie. 
  • Basiskennis van computersystemen en office (we werken met een CRM systeem en Microsoft 365).
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal.
  • Houdt van samenwerken, durft te vragen maar wil ook zelfstandig lekker aan de slag.
  • Houdt van een geconcentreerd en precies klusje!
  • Voornemens je voor langere tijd als vrijwilliger te binden aan DOA

 

Welke tijden/dagen? In overleg maar wel tijdens kantooruren. 

Lijkt dit je wat? Vul dan dit formulier in en we nemen contact met je op!

Allround vrijwilliger balie

TAAKOMSCHRIJVING 

Ondersteuning van het vaste balieteam. Denk aan werkzaamheden als gastvrouw, het in- en uitchecken voor pension en eenvoudige administratieve taken.

 

WAT VOOR KENNIS OF VAARDIGHEDEN ZIJN NODIG? 

Je bent klantvriendelijk, zelfstandig, stressbestendig; je kunt met een computer overweg en je bent een echte aanpakker.

 

WAT VOOR SCHOLING KRIJG JE AANGEBODEN? 

Je wordt ingewerkt en begeleid door vaste medewerkers .

WAT KRIJG JE ER VOOR TERUG? 

Veel waardering van je collega's en indirect natuurlijk ook van de dieren. Goede begeleiding, ruimte om mee te denken, een open en fijne werkomgeving, regelmatig gezellige events en leerzame lezingen.

WAT IS DE MEERWAARDE VAN DIT VRIJWILLIGERSWERK? 

Je maakt deel uit van een leuk team. Jij draagt je steentje bij aan onze missie: alleen nog maar gelukkige huisdieren in én om Amsterdam!

WERKTIJDEN 

Van maandag tot en met zaterdag van 10:00 tot 15:30 uur.

Voorkeur voor de hele dag; evt. een dagdeel van 10:00 uur tot 13.00 uur of van 13.00 uur tot 15.30 uur

 

HOE KOM JE IN AANMERKING? 

Vul het aanmeldformulier hier in.

Telefoniste

 TAAKOMSCHRIJVING 

De telefoon opnemen en klantvragen beantwoorden.

 

WAT VOOR KENNIS OF VAARDIGHEDEN ZIJN NODIG? 

Je bent klantvriendelijk, spreekt Engels, zelfstandig, stressbestendig en je hebt een prettige telefoonstem.

WAT VOOR SCHOLING KRIJG JE AANGEBODEN? 

Je wordt ingewerkt en begeleid door vaste medewerkers.

WAT KRIJG JE ER VOOR TERUG? 

Veel waardering van je collega's en indirect natuurlijk ook van de dieren. Goede begeleiding, ruimte om mee te denken, een open en fijne werkomgeving, regelmatig gezellige events en leerzame lezingen.

WAT IS DE MEERWAARDE VAN DIT VRIJWILLIGERSWERK? 

Je maakt deel uit van een team. Jij draagt je steentje bij aan onze missie: alleen nog maar gelukkige huisdieren in én rondom Amsterdam!

WERKTIJDEN 

Woensdag van 10.00-16.00 of een dagdeel (9.00-12.00 of 12.00-16.00) Minimaal 1dag(deel)

 

HOE KOM JE IN AANMERKING?  Vul het aanmeldformulier hier in.

Mobiele nazorg vrijwilliger

Houd je van mensen? Maak je makkelijk contact en ga je graag op pad? Misschien vind je het dan leuk om voor ons op nazorgbezoek te gaan? Als nazorgvrijwilliger ofwel mobiele praatpaal bezoek je mensen die één of meerdere van onze dieren hebben geadopteerd en je kijkt of iedereen happy is! Leuk? Lees dan snel verder!

Aan de slag

Als mobiele nazorgvrijwilliger ga je op bezoek bij trotse nieuwe baasjes. Mensen die in jouw postcodegebied wonen en die kort geleden één of meerdere van onze dieren hebben geadopteerd. Je maakt een praatje en je kijkt of iedereen happy is. Met lastige vragen of problemen kun je terecht bij je coördinator. Een bezoek duurt meestal ongeveer een half uur. Elke zes weken kom je met je collega's uit andere gebieden bij elkaar om bij te praten over wat je bent tegengekomen. Om dit werk te kunnen doen, moet je goed met mensen kunnen omgaan en je moet enige kennis hebben van honden/katten/konijnen. Omdat je ook vaak bij mensen komt, die geen Nederlands spreken, is het handig als je ook de Engelse taal goed beheerst. 

Wat doe je als mobiele nazorg vrijwilliger?

  • Je spreekt af bij nieuwe baasjes thuis om te kijken hoe het gaat
  • Je vult een formulier in met je bevindingen
  • Je verwijst voor moeilijke problemen/vragen door naar je coördinator

 

Lijkt het je wel wat?

Op het moment hebben we nazorgvrijwilligers nodig voor de volgende regio's:

  • Slotermeer
  • Zuid-Oost
  • Oud-West
  • Oost

     

Lijkt het je wel wat om ons gezellige nazorgteam te komen versterken? 

Vul dan dit formulier in en we nemen contact met je op!

 

Telefonische nazorg

Ben jij niet bang om de telefoon op te pakken? En vind je het leuk om met mensen te kletsen over het wel en wee van hun huisdieren? Dan is dit echt iets voor jou! Je belt met trotse nieuwe baasjes van asieldieren om te kijken of er nog vragen zijn.


Aan de slag
We besteden heel veel zorg aan het vinden van een goed thuis voor onze dieren. Als we eenmaal een baasje gevonden hebben, willen we ook zeker weten dat alles goed gaat. Daarom bellen onze telefonische praatpalen nog eventjes na met eigenaren die een asieldier hebben geadopteerd. Omdat je voor het bellen gebruik maakt van onze database, bel je vanuit kantoor. Het is dan ook handig als je behalve met een telefoon ook een beetje met een computer overweg kunt.

Je informeert bij het nieuwe baasje hoe het gaat met de nieuws huisgenoot, of er vragen of problemen zijn. Omdat veel van onze baasjes geen Nederlands spreken, is het een pré als je je mondeling goed in het Engels kunt uitdrukken. Dit vrijwilligerswerk kan zeven dagen per week tijdens kantooruren gedaan worden. Het heeft de voorkeur dat je dit werk 1 dagdeel per week doet. Een dagdeel per twee weken is ook mogelijk.

Wat doe je als telefonische praatpaal?

  • Vooral bellen, bellen, bellen
  • Uitvissen hoe het gaat met baas en dier
  • Verslagje schrijven van je bevindingen in onze database
  • Je coördinator inseinen als de eigenaar hulp nodig heeft met zijn dier

Lijkt het je wel wat?

Lijkt het je wel wat om ons gezellige nazorgteam te komen versterken? 

Vul dan dit formulier in en we nemen contact met je op!

Tuinieren bij DOA

We horen je al denken: groene vingers in een asiel? Ja wel hoor. Op en tussen onze speelvelden staat heel wat groen en dan hebben we het nog niet eens over ons voorterrein... En nu we het er toch over hebben: eigenlijk zouden we binnen ook wat meer plantjes willen. Maar hoe moet dat dan? Help je ons?

Lijkt het je wel wat?

Wil je bij ons vrijwilligerswerk doen? 

Vul dan dit formulier in en we nemen contact met je op!

Wasman /-vrouw

Is wassen je lust en je leven? Dan willen we jou graag hebben! Zo gek als het misschien mag klinken, maar we hebben dagelijks bergen was. Vooral kleedjes en handdoeken van onze lieve poezebeesten. Die moeten dus gewassen, gedroogd, gevouwen en opgeborgen worden. Geen moeilijk klusje, wel eentje waar het ons vaak voor aan tijd ontbreekt. Het zou super zijn als we op vaste tijden/dagen op je zouden mogen rekenen! En uiteraard is er tussendoor tijd voor een knuffel en een praatje met poezen en katers die regelmatig voor je voeten lopen!

Lijkt het je wel wat?

Wil je bij ons vrijwilligerswerk doen? 

Vul dan dit formulier in en we nemen contact met je op!

Ik heb me aangemeld, hoe verder?

Je wilt je aanmelden of hebt je inmiddels aangemeld als vrijwilliger bij DOA? Super! Hoe gaat het nu verder in z’n werk? Dit is wat je kunt verwachten:

 

  • Ga naar de vacature en vul het online formulier in
  • Je wordt uitgenodigd voor een vrijwilligersbijeenkomst (deze bijeenkomst bijwonen is een verplichte voorwaarde) CHECK OOK JE SPAMBOX!
  • Tijdens de bijeenkomst krijg je : een presentatie, rondleiding en een korte intake
  • Voor sommige afdelingen plannen we nog een los intakegesprek met je in
  • Besluit je bij ons te starten? 
  • Dan ontvang je: contract, shirt, steeksleutel, naambadge, uitgebreide rondleiding en word je ingewerkt
  • Nu kun je écht beginnen (na 2 keer inwerken kun je zelfstandig aan de slag)
  • Je roostert zelf je diensten in via het online roostersysteem
  • Na 1 en 3 maand(en) heb je een evaluatiemoment
  • Als je wilt doorgroeien kun je dit aangeven. Doorgroeimogelijkheden zijn altijd bespreekbaar!
Even voorstellen...

Faye

Hoi! Ik ben Faye, 33 jaar en coördinator vrijwilligers bij DOA sinds mei 2018. Samen met mijn collega Thomas zorg ik voor de werving&selectie, het organiseren en het structureren van de vrijwilligers binnen onze organisatie. Een ontzettend leuke baan! En er is best wat te doen met zo een grote, groeiende groep vrijwilligers.

Graag verwelkom ik je binnenkort bij DOA!

Even voorstellen...

Thomas

Hoi! Mijn naam is Thomas. Ik ben 37 jaar, ik heb 2 konijnen en ik ben sinds 2007 werkzaam bij DOA. Ik heb een lange tijd op de hondenafdeling gewerkt als teamleider en ben nu samen met mijn collega Faye verantwoordelijk voor alles rondom vrijwilligers. Ook ben ik verantwoordelijk voor de technische dienst. Ik ben erg blij dat ik onderdeel mag zijn van deze mooie organisatie. Samen met de vrijwilligers zorgen wij ervoor dat onze doelen behaald worden!