Veelgestelde vragen

Algemeen

Wat is jullie BIC-code of KvK-nummer?

Dat kun je op deze pagina (link) vinden.

We willen geen post meer van jullie krijgen, hoe kunnen we dat stopzetten?

Je kunt dit regelen door dit contactformulier in te vullen.

Waar kan ik jullie jaarverslag vinden?

Ons jaarverslag vind je hier. Ieder jaar in mei verschijnt een nieuwe editie.

Zijn jullie allemaal vrijwilligers?

DOA heeft 35 medewerkers in loondienst. Daarnaast kunnen we rekenen op de steun van zo’n 230 vrijwilligers.

Hebben jullie nog vrijwilligers nodig?

Ja, in principe hebben we altijd vrijwilligers nodig. Soms krijgen we echter zoveel aanmeldingen, dat we de aanmeldingen even stop moeten zetten, zodat we genoeg tijd hebben om alle aanvragen te verwerken. Hier kun je alvast een kijkje nemen op de vacatures.

Is het asiel van de Dierenbescherming?

DOA is een onafhankelijke en zelfstandige organisatie. Wij maken geen deel uit van de Dierenbescherming.

Mogen we een keer komen kijken bij de dieren?

Iedere eerste en derde zaterdag van de maand organiseren we een rondleiding. Als je daaraan meedoet krijg je een goed beeld van onze dieren. De rondleiding is echter niet bedoeld om echt een dier uit te zoeken. Mocht je interesse hebben in een asieldier, dan ben je van harte welkom om te komen kijken. Maar maak dan wel eerst een afspraak.

Hoe kan ik mijn donateurschap opzeggen?

Je kunt jouw donateurschap opzeggen door een contactformulier in te sturen. (Maar we vinden het natuurlijk veel leuker als je blijft!)

Hoe kan ik mijn machtiging stopzetten?

Dat kun je doen door een contactformulier in te sturen.

Ik heb een vraag over de dagopvang...

Hoe ging het vandaag met mijn hond?

Als je je hond komt ophalen, kun je aan de verzorger vragen hoe je hond de dag heeft beleefd.

Wordt mijn hond samen een hoog-risico-hond (zoals Staffords) opgevangen?

We hebben bij de dagopvang een groep met kleine honden en een groep met grote honden. Alleen honden die sociaal zijn met andere honden en in een roedel kunnen functioneren, komen in een dergelijke groep. Hoog-risico-honden zitten doorgaans niet in een groep, maar worden apart of met een echt maatje gehuisvest. Overigens komen dagopvanghonden nooit in contact met asielhonden.

Mijn hond wordt getiterd en op basis van die resultaten al dan niet gevaccineerd of niet. Is dat oké?

Helaas niet. Alle honden moeten gevaccineerd zijn volgens het schema dat op de website en in de voorwaarden staat.

Moet de vaccinatie per injectie gegeven worden of kan een neusenting ook?

Allebei zijn mogelijk.

Hoe kan ik aangeven op welke dagen mijn hond naar de dagopvang komt?

Je krijgt rond de 15e van ons een mail waarin we je vragen om de door jou gewenste dagen op te geven. Zodra je dat hebt aangegeven, ontvang je van ons een planning. Die kun je nog tot het begin van de nieuwe maand kosteloos wijzigen of annuleren. Je kunt er ook een dag bij reserveren.

Kan ik een dag ruilen?

Natuurlijk kun je een gereserveerde dag inruilen voor een niet-gereserveerde dag. Tot de 1e van de maand kun je de planning kosteloos wijzigen, daarna betaal je een toeslag bovenop de normale prijs. De toeslag bedraagt het verschil tussen de abonnementsprijs en de prijs voor een losse dag.

Inschrijven is vanaf 09.00 uur, maar jullie zijn geopend vanaf 07.00 uur. Waarom kan ik me niet om 07.00 inschrijven als ik dat wil?

Tussen 07.00 en 09.00 uur is het erg druk. Er worden dan veel honden naar de dagopvang gebracht. Daarom is er geen tijd om rustig kennis te maken en honden in te schrijven. Vanaf 09.00 is ook de balie bezet met een collega die administratief meteen alles in orde kan maken.

Kan ik een dag doorschuiven naar de volgende maand?

Nee, gereserveerde maar niet afgenomen dagen kunnen helaas niet worden doorgeschoven naar de volgende maand. We moeten die dagen wel in rekening brengen.

Kan een andere hond gebruik maken van het abonnement van mijn hond?

Nee, een abonnement is persoonlijk. Iedere hond heeft zijn eigen abonnement.

Kan mijn hond tussen twee gereserveerde dagopvangdagen blijven overnachten?

Als je je hond niet kunt ophalen omdat er sprake is van overmacht, mag je hond in onze dagopvang overnachten. We berekenen hiervoor een nachttoeslag van 15 euro. Gaat het om meerdere nachten, kun je beter een pensionreservering maken.

Naar het dierenpension
Wanneer kan ik de factuur verwachten?

De factuur wordt telkens aan het eind van elke maand per mail verstuurd.

Ik heb een vraag over het dierenpension...

Wat gebeurt er als mijn dier ziek wordt in pension?

Als het om iets ernstigs gaat, proberen we natuurlijk meteen contact met jou of je contactpersoon op te nemen. Alleen als er sprake is van een noodsituatie zal de dierenarts meteen handelen. Bij een simpele verkoudheid (niesziekte of kennelhoest) of iets vergelijkbaars nemen we doorgaans geen contact op.

Zijn de entingen van mijn dier nog geldig?

Als je twijfelt of de entingen van je dier nog geldig zijn, kun je ons een foto of scan van het entingsbewijs of paspoortje mailen, dan kunnen we ernaar kijken. Zet ook in je mail wanneer je van plan bent je dier in het pension te laten verblijven. Het e-mailadres is info@doamsterdam.nl.

Heeft mijn dier wel alle benodigde entingen gekregen?

Als je twijfelt of je dier wel alle entingen heeft gekregen, kun je ons een foto of scan van het entingsbewijs of paspoortje mailen, dan kunnen we ernaar kijken. Zet ook in je mail wanneer je van plan bent je dier in het pension te laten verblijven. Het e-mailadres is info@doamsterdam.nl.

De enting loopt af tijdens het pensionverblijf. Kunnen jullie de herhalingsenting geven?

Ja, tijdens het pensionverblijf kan onze dierenarts (tegen betaling) voor de herhalingsenting zorgen.

Hoe gaat het met mijn dier?

Je kunt altijd bellen of mailen. Hou hierbij wel graag rekening met de tijden waarop wij bereikbaar zijn (link naar contact). Op zon- en feestdagen zijn wij telefonisch en per mail helaas niet bereikbaar.

Mag ik mijn dier een dag of paar dagen eerder ophalen?

Natuurlijk mag dat. Wel graag gedurende de normale haaltijden.

Zijn jullie op zondag open?

Nee, op zon- en feestdagen zijn we gesloten.

Mijn dier is gevaccineerd en heeft toch niesziekte/kennelhoest gekregen in pension. Hoe kan dat?

Vergelijk het met een crèche: ziektes kunnen optreden als een dier gehuisvest wordt met andere dieren; de zogenaamde infectiedruk wordt dan namelijk verhoogd. Een vaccinatie is helaas geen garantie dat er geen niesziekte dan wel kennelhoest kan optreden. Net als bij een griepvaccinatie bestaan er simpelweg te veel varianten van het virus. Maar de vorm waarin de niesziekte/kennelhoest optreedt, is in de overgrote meerderheid van de gevallen wel veel milder.

Mijn dier is niet gevaccineerd, waarom moet hij dan in quarantaine en waarom is dat zo duur?

Zodra een dier met andere dieren wordt gehuisvest, is de kans groter dat hij of zij ziek wordt. Zonder vaccinatie groeit dat risico en bestaat ook het gevaar dat de ziekte ernstiger is. Omdat het een week duurt voordat een vaccinatie optimaal werkzaam is, mag je dier de eerste week niet in contact komen met andere dieren. Deze werkwijze is wettelijk verplicht voor alle dierenpensions. Een quarantaineverblijf is duurder dan een normaal verblijf omdat wij voor pensionquarantaine een aparte kennel of gang in gebruik moeten nemen.

Hoe vaak zijn jullie in de kennels?

Er zijn de hele dag door mensen in de kennels aanwezig

Is er ’s nachts iemand aanwezig bij de dieren?

's Nachts is er niemand. De dieren slapen dan, en wij ook. Natuurlijk is het gebouw wel beveiligd en voorzien van een goed brand- en inbraakalarm.

Wat moet ik doen, mijn cliënt/patiënt/familie moet worden opgenomen, kan hun dier bij jullie terecht?

Ja, dat kan. Daarvoor hebben wij het zogenaamde crisispension beschikbaar Daar zijn kosten aan verbonden, maar in extreme gevallen is een betalingsregeling mogelijk. Mocht de eigenaar van het dier niet in staat is om de pensionovereenkomst voor crisispension te ondertekenen, dan moet dit gebeuren door een gemachtigde.

Ik heb een vraag over het plaatsen van de dieren...

Zitten in het asiel alleen dieren met een rugzakje?

Zeker niet! In het asiel zitten een heleboel dieren waar niks mee aan de hand is. De meeste dieren vinden dan ook binnen een paar weken een nieuw thuis.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook dieren die het wat moeilijker hebben. Ook zij zijn meer dan de moeite waard! Of een dier een probleemdier is, hangt vaak ook af van je persoonlijke perceptie. Wat de één een probleem vindt, kan een ander helemaal oké vinden. We noemen dieren die extra zorg en aandacht nodig hebben, Buitenbeentjes. Als je overweegt om een Buitenbeentje te adopteren helpen we je graag met de verzorging. Je staat er dus niet alleen voor!

Kan ik met een DOA-dier naar jullie dierenarts?

Als je een dier bij DOA adopteert, kun je de eerste drie maanden na adoptie gratis bij onze dierenarts terecht. Daarna is het nu nog de bedoeling dat je een andere dierenarts zoekt. Alleen Buitenbeentjes kunnen vaak langer dan drie maanden, en soms zelfs levenslang, bij onze dierenarts terecht. We zijn wel bezig om onze dierenartspraktijk toegankelijk te maken voor iedereen die een dier bij DOA heeft geadopteerd, maar zo ver zijn we nog niet.

Staan alle dieren op de website?

We proberen alle dieren die geadopteerd kunnen worden, zo snel mogelijk op de website te zetten. En de site wordt dagelijks geupdated. Maar door de beperkte capaciteit lukt het niet altijd om alle dieren meteen online te hebben.

Ik heb een leuk dier gezien, kan ik dat alvast reserveren?

Het is niet mogelijk om een dier van tevoren te reserveren. We gunnen jullie allebei een lang en gelukkig leven samen. Daarom reserveren we alleen als je kennis hebt gemaakt met een dier en jullie een goede match zijn! Zie je een leuk dier, dan adviseren we je dus om snel een afspraak te maken! Want soms gaat het hard. Daarom kunnen we helaas ook niet garanderen dat het dier van je keuze er nog is op het moment dat je langskomt. De website is wel een goede houvast. Zo lang hij of zij daar nog op staat, zoekt hij ook nog een baasje.

Gisteren stond dier X nog op de site en vandaag niet meer. Hoezo is dat?

Het dier is waarschijnlijk geplaatst of gereserveerd en daarom niet meer zichtbaar op de site.

Maken jullie de dieren dood als ze er te lang zitten?

Nee, de lengte van het verblijf is nooit een argument voor euthanasie. Als een dier lang in het asiel zit, halen we juist van alles uit de kast zoals extra promotie of Facebook of elders. We kijken ook of een ander asiel in een andere regio, met minder 'concurrentie' het dier misschien kan overnemen. Op die manier vinden alle dieren uiteindelijk toch een nieuw thuis!

Waarom moeten we voor een dier betalen? Ik doe toch juist iets goeds door een asieldier te adopteren?

Mede dankzij de vergoeding die jij bij een adoptie betaalt, kunnen wij de kosten die wij maken om dieren op te vangen, te behandelen, te socialiseren en te trainen, gedeeltelijk terugverdienen. Als wij alle dieren gratis zouden weggeven, waren we binnen de kortste keren failliet. Het is juist dankzij jouw bijdrage dat we ook in de toekomst dakloze dieren kunnen blijven opvangen.

Overigens zijn sommige Buitenbeentjes wel zonder adoptievergoeding te adopteren. Het gaat dan om dieren met een ernstige chronische aandoening of met een korte levensverwachting. Omdat je dan juist een dier dat veel zorg nodig heeft nog een kans geeft, dragen wij bij aan de kosten.

Ik wil een afspraak maken voor kennismaking, hoe werkt dat?

Via de website kun je een account aanmaken en vervolgens kun je een afspraak inplannen.

Ik zoek een hond Ik zoek een kat Ik zoek een konijn
Ik wil een afspraak wijzigen of annuleren, hoe werkt dat?

Als je een afspraak wilt wijzigen of annuleren, kun je ons bellen of een mailtje sturen.

Naar de contactpagina
Waar kan ik terecht als ik na aanschaf van een dier bij jullie nog vragen heb?

Je kunt altijd bij ons terecht met vragen. Het beste is om een mail te sturen met je vraag. We streven ernaar binnen 24 uur te antwoorden.

Naar het contactformulier

Is het dringend? Is je dier ziek of heb je een ander probleem dat meteen een antwoord vereist? Neem dan even telefonisch contact op.

Naar onze contactgegevens
Hoe werkt de chipregistratie?

Als je een dier adopteert bij DOA, verzorgt DOA de chipregistratie bij Stichting Chip. Stichting Chip stuurt je vervolgens een mail waarin je kunt zien welke gegevens geregistreerd staan. Je contactgegevens kun je zelf via de site van Stichting Chip actueel houden. Vergeet vooral niet dat te doen als je bijvoorbeeld verhuist.

Kan ik zonder afspraak bij de dieren komen kijken?

Helaas is dat niet mogelijk omdat wij niet over voldoende mensen beschikken om dit goed te begeleiden. Wel ben je iedere 1e en 3e zaterdag van de maand van harte welkom om deel te nemen aan onze rondleiding. Tijdens een rondleiding kom je zeker ook in de kennels.

 

Ik wil een rondleiding

Het is tijdens een rondleiding echter niet mogelijk om een dier uit te zoeken. Omdat we een goede match heel erg belangrijk vinden, gaat het kennismaken en uitzoeken alleen op afspraak.

Kan ik een dier een weekend op proef meekrijgen om te kijken of het klikt?

Helaas niet. Indien je niet zeker weet of het klikt met een hond of kat kun je meerdere keren langskomen om het dier beter te leren kennen. In sommige gevallen stellen wij bij Buitenbeentjes met ‘moeilijk gedrag’ wel een proefplaatsing voor. Een dergelijke proefplaatsing duurt minimaal een tot drie maanden en wordt door ons begeleid.

Ik heb een vraag over de gevonden dieren...

Ik heb een dier gevonden, kan ik hem naar jullie brengen?

In principe kun je honden, katten en konijnen die zonder eigenaar op straat lopen en waarvan je denkt dat het een zwerfdier is, altijd naar ons toe brengen. Maar let op: katten mogen vaak van hun eigenaar een straatje om. Daarom is lang niet iedere kat op straat een zwerfkat. Indien een kat gewond of ziek is kun je hem ook naar ons toe brengen. Gaat het om een gezonde kat, is het handig om eerst uit te zoeken of hij een eigenaar heeft.

Wij vangen alleen zwerfdieren op uit de gemeentes Amsterdam, Diemen, Waterland, Beemster, Zeevang, Landsmeer, Edam/Volendam en Purmerend. Als je een dier elders hebt gevonden, breng hem dan naar het asiel in de betreffende regio. Dit geeft een eventuele eigenaar de beste kans zijn dier weer terug te vinden.

Ik heb een dier gevonden, kunnen jullie hem ophalen?

DOA haalt geen gevonden dieren op. Indien je een gewond of ziek dier hebt gevonden kun je, afhankelijk van de regio, contact opnemen met de Dierenambulance Amsterdam of de Dierenambulance Purmerend. Betreft het een gezonde kat, dan kun je contact opnemen met de Stichting Amsterdamse Zwerfkatten of de Dierenambulance Purmerend. Loslopende honden kun je melden bij de dierenambulance of bij de politie.

Ik heb last van een buurtkat, kan ik die naar jullie brengen?

Een buurtkat heeft een eigenaar, die kun je niet naar ons toe brengen. Als je last hebt van een buurtkat, neem dan contact op met het baasje van het dier. Een buurtkat mag wettelijk gezien door jouw tuin lopen, maar mag geen overlast veroorzaken. Hier kun je een eigenaar op aanspreken. Leidt dit niet tot het gewenste resultaat, neem dan contact op met een buurtregisseur of de woningbouwvereniging.

Ik heb een reptiel, een ontsnapte vogel of gewond of ziek in het wild levend dier gevonden, wat doe ik nu?

Neem contact op met de Dierenambulance Amsterdam of Purmerend. Voor vogels en dieren in het wild kun je terecht bij opvang De Toevlucht en voor reptielen bij Reptielenopvang Zwanenburg.

Kan ik meer info krijgen over een gevonden dier?

Als je denkt dat een gevonden dier mogelijk jouw vermiste dier is, maar je weet het niet zeker, dan kun je contact met ons opnemen.

Ben je geïnteresseerd om een gevonden dier te adopteren en wil je bijvoorbeeld weten of het dier bij kinderen of andere dieren kan, dan kunnen wij daar meestal pas na een paar weken een goed antwoord op geven. Het handigste is om - mocht je interesse hebben in een gevonden dier - dit per mail, aan ons door te geven. We kunnen dan contact met je opnemen zodra het dier geadopteerd kan worden.

Waarom weten jullie niet altijd of een zwerfdier gecastreerd of gesteriliseerd is?

Bij een mannetje kun je op zich goed zien of hij wel of geen balletjes meer heeft. Echter kunnen zwerfdieren bij binnenkomst in het asiel zo ziek, gewond en/of gestrest zijn dat ze het niet toelaten om ‘onder de staart’ geïnspecteerd te worden. Bij een vrouwtje is een litteken op de buik meestal het enige aanknopingspunt als het dier niet krols of loops is. Het litteken is vaak niet te zien en kan ook wijzen op een andere operatie. Daarom komen we er bij vrouwtjes vaak pas achter als onze dierenarts ze wil steriliseren.

Waarom weten jullie niet altijd of een dier gechipt is?

Dieren kunnen soms zo gestrest zijn als ze in het asiel belanden dat ze niet benaderbaar zijn. Het uitlezen van de chip gaat dan niet lukken. Meestal is een dier na een paar dagen wat rustiger en lukt het alsnog. Mocht het dier onbenaderbaar blijven, dan wachten we tot het dier onder narcose gebracht kan worden door de dierenarts. Meestal combineren we de chipcontrole dan met een andere behandeling bij de dierenarts, zodat een dier niet speciaal voor de chipcontrole onder narcose gebracht hoeft te worden.

Wat is bij de verblijfskosten inbegrepen?

Bij verblijfskosten zijn eten en drinken inbegrepen, een warm en dagelijks schoongemaakt veilig verblijf, dagelijkse gedrags- en gezondheidsobservatie door professionele medewerkers, een diervriendelijke behandeling en natuurlijk (als het dier het toelaat) veel liefde en knuffels!

Wat gebeurt er met een dier dat bij jullie worden gebracht?

De eerste 14 dagen gaat het dier in quarantaine. Dit betekent dat het dier in een apart hokje wordt gehuisvest. Hier kan hij rustig wennen aan zijn nieuwe omgeving en kunnen onze verzorgers hem goed observeren. Een dier wordt meestal meteen gevaccineerd, gechipt, ontwormd en ontvlooid. Als een dier direct medische hulp nodig heeft, dan zorgen we daarvoor. Ook worden dieren meteen vanaf het begin gesocialiseerd en op hun gemak gesteld. Als een zwerfdier na 14 dagen niet is opgehaald door zijn baasje, dan doen we er alles aan om het dier zo snel mogelijk te herplaatsen.

Wanneer gaan jullie een nieuw baasje zoeken voor gevonden dieren?

We zijn wettelijk verplicht een zwerfdier 14 dagen op te vangen voordat we een nieuw baasje mogen zoeken. Dit is om een eventueel baasje de kans te geven zijn dier weer op te halen. We kunnen een dier pas herplaatsen zodra de dierenarts hier goedkeuring voor geeft. Het kan dus zijn dat zieke of gewonde dieren eerst nog een tijdje in de ziekenboeg verblijven voor behandeling. Zo nodig worden dieren ook eerst gesocialiseerd of getraind als hun gedrag nog niet zo is als het moet zijn of als ze te jong zijn om geadopteerd te worden. Als het dier klaar is voor adoptie, vind je zijn profiel op onze website. We blijven dan net zo lang zoeken tot we een nieuw baasje hebben gevonden. Het is dus niet zo dat een dier wordt geëuthanaseerd als het wachten op een baasje lang duurt.

Ik wil een gevonden dier adopteren, kan ik alvast een reservering maken?

We reserveren geen dieren zonder dat er een kennismaking heeft plaatsgevonden tussen jou en het dier. Een kennismaking kan pas plaatsvinden als het dier klaar is om geadopteerd te worden, dit is dus minimaal 14 dagen na binnenkomst in het asiel. Mocht je interesse hebben in een gevonden dier, geef dit dan, het liefst per mail, door. We kunnen dan contact met je opnemen zodra het dier klaar is om geadopteerd te worden.

Ik heb een vraag over de konijnentrimsalon...

Is trimmen aan huis ook mogelijk?

Trimmen vindt in principe plaats in de trimsalon. Trimmen aan huis kan plaatsvinden indien een bezoek aan de trimsalon niet mogelijk is voor de eigenaar (door bijv. handicap) of voor het konijn (door bijv. hoog stressniveau). Er worden dan wel reis- en parkeerkosten boven op het normale tarief berekend.

Moet mijn konijn gevaccineerd zijn bij een bezoek aan de trimsalon?

Het is niet verplicht je konijn voor een bezoek aan de trimsalon te laten enten. Het enten van konijnen is wel iets dat Just Rabbits adviseert.

Waar kan ik meer informatie vinden over gedragsadvies voor konijnen?

Op de pagina gedragsadvies lees je wat Just Rabbits voor je kan betekenen als je konijn probleemgedrag vertoont!

Naar gedragsadvies